آجر نسوز که در آتش سوخت

اکنون آجرهای قوی تر از فولاد از سرگین گاو برای ساخت و ساز ساختمان تهیه می شود. عکس فایل.
باور این که فضولات گاو خشک شده آتش نگیرد آسان نیست.

در اینجا خانه ها از آجر نسوز سرگین گاوی (گوکریت) ساخته می شوند. 80 درصد سرگین گاو در این آجرها وجود دارد. 20 درصد باقیمانده از سنگ آهک، گوار، آب لیمو و سایر مواد تشکیل شده است.

رایپور، سریشانکار شوکلا. باور این که فضولات گاو خشک شده آتش نگیرد آسان نیست. در اینجا خانه ها از آجر سرگین گاوی (گوکریت) ساخته می شوند.

در آزمایشات آزمایشگاهی ثابت شده است که حتی در دمای 350 درجه سانتیگراد نیز هیچ اتفاقی برای این آجرها نخواهد افتاد. 80 درصد سرگین گاو در این آجرها وجود دارد. 20 درصد باقیمانده از آهک، خاک رس، گوار، آب لیمو و مواد دیگر تشکیل شده است.

کشف شیمیدان دکتر شیو دارشان مالیک، ساکن روهتاک هاریانا، توسط ‘Pahal Seva Samiti’، یک سازمان مرتبط با شرکت شهرداری رایپور آغاز شده است.

تولید آجر از فضولات گاو در گوتان شرکت شهرداری واقع در سانتوشی ناگار آغاز شده است. تقاضای بیش از نیم دوجین مشتری نیز به آجرهای تهیه شده به روش علمی رسیده است.

موفقیت در تست آزمایشگاهی: این آجرها در ده تا دوازده روز بدون کوره و آب آماده می شوند. آزمایشی که در ماه فوریه از آزمایشگاه مهندسی و تست میکرو، Sonipat، هاریانا انجام شد، بسیار دلگرم کننده بود.

در گزارش دریافتی خود در تاریخ 1 مارس 2021، مشخص شد که آجر سرگین گاوی حتی در دمای 350 درجه سانتیگراد ایمن است و آتش نمی گیرد. استحکام آجر تهیه شده از سرگین گاو تا 11 مگاپاسکال است که هفتاد تا هشتاد سال خراب نمی شود.

در اینجا لازم به ذکر است که میانگین مقاومت خانه های گلی پخته نشده 0.5 مگاپاسکال (مگا پاسکال) و میانگین مقاومت آجر قرمز سوخته 14 مگاپاسکال است. در کنار این، مانند آجر قرمز در تابستان سریع گرم و در زمستان خنک نمی شود.

در چنین شرایطی مصرف برق در خانه نیز به دلیل آجرهای سرگین گاوی کاهش می یابد. به دلیل هزینه پایین تولید گوکریت، هزینه کمتری نسبت به آجر قرمز دارد.