برنج بازار و نماینده ساری که به اعدام محکوم شد

ریزوتو از برنج با دانه متوسط یا بلند مانند آربوریو یا کارنارولی ساخته می‌شود و انواع خاصی که در دره پو رشد می‌کنند ترجیح داده می‌شوند.

برنج بازار که از فروش خوبی نیز برخوردار است را در کره، معمولاً با پیاز خلال شده تفت می دهند تا کمی قهوه ای شود. برخی از سرآشپزها مقدار کمی روغن زیتون را برای طعم دادن به آن اضافه می کنند. سپس با آب داغ که معمولاً از گوشت گوساله، گوشت گاو، سبزیجات یا اغلب ترکیبی از آنها تهیه می شود، می جوشانند. یک لیوان آب گوشت به برنج اضافه می شود که روی حرارت متوسط می پزیم تا برنج مایع را به خود جذب کند. سپس یک لیوان دیگر مایه کیک اضافه می کنیم و می پزیم. این عمل در صورت نیاز به مدت تقریبی 20 دقیقه تکرار می شود. (معمولاً بین دو تا سه فنجان آب برای هر فنجان برنج استفاده می شود.) سرآشپزهای سنتی برنج را در طول این فرآیند مدام هم می زنند، اگرچه برخی از سرآشپزهای مدرن قبل از تفت دادن برنج را در آبگوشت آبکشی می کنند و سپس برنج را با برنج می پزند. آبگوشت تقویت شده با نشاسته وقتی برنج کاملاً سفت شد، اجازه می‌دهیم تا چند دقیقه استراحت کند و سپس کره و پنیر رنده شده به آن اضافه می‌شود تا نشاسته را تکمیل کند و بافت خامه‌ای دلخواه به ریزوتو بدهد.

در حالی که زمانی به عنوان همراه با گوشت بریان استفاده می شد، ریزوتو در حال حاضر اغلب به خودی خود یک وعده غذایی با افزودن موادی مانند کدو حلوایی، نخود، لوبیا، قارچ، ریحان، صدف، و پانچتا است. محدوده جغرافیایی آن نیز بسیار فراتر از موطن شمالی ایتالیایی خود گسترش یافته است، زیرا به طور یکسان مورد علاقه سرآشپزها و آشپزهای خانگی شده است.