ساعت دیواری خاتم کاری می تواند زمان را به عقب برگرداند

بیشترین عدم دقت دستگاه ناشی از طول متغیر آونگ است، زیرا این پارامتر تأثیر بسزایی در فرکانس آن (تعداد نوسانات در واحد زمان) دارد. 

تغییر طول آونگ تحت تاثیر دمای محیط می تواند باعث خطای چند ثانیه ای در روز شود. علاوه بر این، حرکت آونگ به شدت به گرانش زمین وابسته است و گرانش در همه جای زمین ثابت نیست. 

به عبارت دیگر، یک ساعت دیواری خاتم کاری در استوا زمان متفاوتی را با ساعتی که در قطب قرار دارد نشان می دهد. 

علیرغم پیشرفت عظیمی که در دقت به وسیله ساعت آونگی مکانیکی ارائه شد، انسان بر روی قدرت خود استراحت نکرد و به کار بر روی دستگاهی حتی دقیق‌تر ادامه داد.

به منظور مستقل ساختن حرکت نوسانی از گرانش و تکرار بیشتر آن، در دهه 1930 به اصطلاح تشدید کننده کوارتز با اثر پیزوالکتریک. 

مولد پالس الکترونیکی با یک کریستال در مدار قادر است تعداد بسیار قابل تکرار پالس دقیقاً 32768 ارتعاش در ثانیه را ارائه دهد. مدار دیگری به نام تقسیم کننده پالس تعداد پالس ها را به نصف کاهش می دهد به طوری که پس از 15 سیکل، یک پالس 1 ثانیه ای پنجه را آزاد می کند که سپس دقیقاً 60/360 = 6 درجه می چرخد. 

حرکات کوارتز، به لطف تکرارپذیری بالا و هزینه های تولید پایین (کوارتز یک ماده محبوب و ارزان است می توان آن را در شن و ماسه یافت)، اندازه گیری زمان را متحول کرد و عملاً جایگزین ساعت های مکانیکی شد. 

ساعت دیواری، ساعت زنگ دار، ساعت مچی (به جز ساعت های مکانیکی کلاسیک) همه این ساعت ها مکانیسم های کوارتز دقیقی دارند.

حرکات کوارتز علیرغم دقت بالایی که دارند، مانند همه دستگاه ها، دارای سطح مشخصی از نقص هستند. اغلب، انحرافات از 1 ثانیه در روز تجاوز نمی کند. 

بیشترین تأثیر بر روی خطا، وابستگی دما عنصر پیزوالکتریک است. یک جایگزین جالب برای این مشکل به اصطلاح است مکانیسم‌های رادیویی که دقیقاً مانند ساعت‌های کوارتز کار می‌کنند، اما به لطف گیرنده رادیویی داخلی، گاهی اوقات زمان خود را با زمان پخش شده توسط رادیو هماهنگ می‌کنند. 

در اروپا، چنین سیگنالی در فرکانس 77.5 کیلوهرتز از Mainflingen در نزدیکی فرانکفورت ارسال می شود. به همین دلیل، ساعت هرگز نیازی به تنظیم ندارد، پس از تعویض باتری ها یا تغییر ساعت تابستانی زمستانی خود را تنظیم می کند.

عیب این راه حل، ابعاد بزرگتر چنین دستگاهی و مصرف برق بیشتر (تعویض بیشتر باتری) است. دقت بالای حرکات کوارتز فعلی آنها را به یک راه حل کافی و بهینه برای ساعت های دیواری مدرن تبدیل می کند.