سس هزار جزیره بهترین چاشنی برای پیشگیری از سرطان

نظریه های مختلفی در مورد زادگاه سس هزار جزیره  وجود دارد، اما از اوایل قرن نوزدهم است که دستور تهیه سس هزار جزیره در ادبیات ظاهر شد.

سرآشپز معروف فرانسوی لویی یوستا هودت این دستور غذا را در کتاب «آشپز فرانسوی» در سال 1815 منتشر کرد و در این زمان سس هزار جزیره به نام استاندارد تبدیل شده بود.

گفته می شود استفاده از Antonin Carème، سرآشپز معروف فرانسوی هم نسل، یکی از دلایل تبدیل آن به یک سس فرانسوی استاندارد است.

کارم سرآشپزی است که غذای اصلی او را مانند تالیراند و ناپلئون به او سپردند و بعدها به امپراتور روسیه و امپراتور امپراتوری اتریش خدمت کرد، از این رو به او “سرآشپز پادشاه و امپراطور سرآشپزها” نیز می گویند.

خوب است بدانید سس هزار جزیره  به کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان گسترش یافت و به رسمیت شناخته شده بود.

در دهه 1830، سس هزار جزیره در ایالات متحده گسترش یافت و در سال 1838، مشخص شد که هزار جزیره در آشپزی در رستوران معروف منهتن “Delmonico’s” استفاده می شد. می توان گفت که به سرعت به قاره آمریکا سرایت کرد.

اتفاقاً در آن زمان سس هزار جزیره به عنوان یک سس درجه یک برای طبقه بالا محسوب می شد و خوردن سالاد با سس هزار جزیره نشانه نخبه بودن بود.

سس

از آنجا که امولسیون کردن زرده، سرکه و روغن تخم مرغ و مخلوط کردن آنها به زمان و تلاش نیاز دارد، به نظر می رسد در آن زمان بسیار گران بوده است.

چند دهه بعد، تقریباً در اواخر قرن نوزدهم، سس هزار جزیره به حدی رسوب کرد که در صورت کار سخت می‌توان آن را در خانه درست کرد.

گفته می شود زمانی که ریچارد هلمن، که از آلمان به نیویورک نقل مکان کرد، در سال 1905 یک غذاخوری در نیویورک افتتاح کرد، سس هزار جزیره تجاری شد و به چاشنی آشناتر تبدیل شد.

سالاد مبتنی بر سس هزار جزیره همسرش محبوب بود و او شروع به فروش آن کرد زیرا درخواست های زیادی برای فروش فقط سس هزار جزیره دریافت کرد.

در سال 1912، تولید انبوه آغاز شد و در سال 1917، اغذیه فروشی تعطیل شد تا تبدیل به یک تولید کننده و فروشنده سس هزار جزیره شود.

در همان زمان، سس هزار جزیره توسط Best Foods در کالیفرنیا از طرف دیگر فروخته می شود .