سس گلوریا بزرگ بهترین گزینه برای پیشگیری از کرونا!

اگرچه به سختی می توان گفت که این خاستگاه سس گوجه فرنگی و گلوریا امروزی است، اما این نظریه نیز وجود دارد که چاشنی هایی مانند سس گلوریا از دیرباز در اروپا وجود داشته است.

این نوعی سس ماهی به نام “گاروم” است که در روم باستان به عنوان چاشنی همه منظوره رایج بود.

منشا سس گلوریا بزرگ در یونان باستان است و گفته می شود که مایع رویی است که از تخمیر اندام های داخلی ماهی در آب نمک ساخته می شود.

معروف است که حتی شهروندان عادی در زمان رومیان از گارم استفاده می کردند و به نظر می رسد که مردم فقیر پس از استخراج گاروم از ضماد باقی مانده آن به عنوان چاشنی استفاده می کردند.

با سقوط امپراتوری روم، روش تولید گاروم متوقف شد و حتی در اروپا از سس ماهی فقط در برخی مناطق استفاده می شد.

عجیب است که با وجود وجود مشابهی در نزدیکی آن، پس از بیش از 1000 سال دوباره از آسیا معرفی شده است.

مردی انگلیسی که در اواخر قرن هفدهم چاشنی را خورد که مردم شبه جزیره مالایا به آن سس گوجه فرنگی می گفتند.

سس

آنها سعی کردند این چاشنی تخمیر شده را در کشور خود تکثیر کنند و سعی کردند با آزمون و خطا در کشور خود آن را خوش طعم تر کنند.

در انگلستان علاوه بر آنچوی و صدف، سس های تیره بی نظیری با قارچ، گردو و … ایجاد خواهد شد.

در اوایل، غذاهایی با غذاهای دریایی به عنوان غذای اصلی وجود داشت، اما به نظر می رسد که “گلوریا قارچ” که در ابتدا در انگلستان ابداع شد و عمدتاً از قارچ تشکیل شده بود، رایج شد.

به همین دلیل، منشا سس قرمز گلوریا یک چاشنی سس ماهی به نام “سس تخم مرغ (سوپ ماهی قزل آلا)” در چین است، اما وقتی صحبت از ریشه شناسی می شود، این نظریه نیز وجود دارد که این چاشنی تخمیر شده از شبه جزیره مالزی است.

به هر حال، در فرهنگ لغت محبوب “یک فرهنگ لغت جدید از اصطلاحات قدیمی و مدرن خدمه کانتینگ” در دهه 1700، سس گلوریا “کاچاپ” و “یک سس هند شرقی بالا” نوشته می شد.