قالی بافی دست بافت و گرفته شدن جان 5 نفر خبرساز شد

فرش دستباف تبریز را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی معرفی کرد که در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

کمتر کسی است که در زمینه قالی بافی فعالیت کند و نام شهر تبریز را نشنیده باشد.

از ویژگی های اصلی قالی بافی دست بافت می توان به وجود تنوع رنگ بسیار بالا اشاره کرد که باعث شده فرش های این خطه از ایران در زمره فرش های پرفروش و گران قیمت قرار گیرد که علاوه بر کیفیت، زیبایی فوق العاده ای نیز دارد. .

در این مقاله در مورد فرش فراهان قصد داریم به سراغ بررسی کلی تاریخچه و ویژگی های اصلی فرش دستباف تبریز برویم و تمامی ویژگی های فرش های این منطقه را به تفصیل برای شما شرح دهیم.

شناخت فرش دستباف تبریز
ذکر این نکته ضروری است که وقتی می خواهیم فرش های یک منطقه را به تفصیل بررسی کنیم، لازم است آن را از همه جهات تحلیل کنیم. به همین منظور در قسمت های مختلف هر یک از مشخصات فرش دستباف تبریز 10 موضوع را به صورت جداگانه برای شما بیان کرده ایم:

1. تاریخچه فرش دستباف تبریز

با توجه به قدمت تاریخی تبریز، به طور قطع می توان گفت که تاریخچه فرش دستباف تبریز به قبل از دوران صوفیه باز می گردد.

بیش از 500 سال قدمت فرش تبریز این شهر را به یکی از قدیمی ترین و قدیمی ترین مراکز فرش دستباف تبدیل کرده است، این قدمت و ماندگاری بالا نشان از کیفیت خاص فرش این منطقه دارد.

در ابتدا قالی بافی در این منطقه در طرح های ساده روستایی بافته می شد و تعداد رج ها فقط ۲۴ عدد بود، اما امروزه با پیشرفت این هنر در شهر تبریز شاهد بافت قالی با شماره ۱۱۰ هستیم.

لازم است بدانید که پس از انتقال پایتخت صفویان از هرات به تبریز، دومین هنرستان ایرانی (مکتب تبریز) در این شهر تأسیس شد و استقرار نقاشان و طراحان با استعدادی چون بهزاد و سلطان محمد باعث شد تا قالی بافی در این شهر بسیار رشد کند و تاریخ فرش دستباف را در این شهر آغاز کند.