بر اساس یافته های این گزارش، طرح فعلی بازاریابی بذر سبزیجات بنگلادش در حد مطلوب نیست.
کشاورزان و خرده فروشان جوان و متوسط بیشتر به سیستم بازاریابی بذر سبزیجات علاقه مند هستند.
دولت بنگلادش پس از سال 2000 تمرکز بیشتری بر بخش بذر سبزی آغاز کرد و کشاورزان و خرده فروشان به انجمن فناوری بذر بنگلادش (BSST) پیوستند.
بخش حمل و نقل برای کشاورزان و خرده فروشان پرهزینه ترین است.
بعد از زراعت بذر و خرده فروشی، از نظر اقتصادی سودی ندارند و در سطح زندگی خود تغییری نمی کنند. کشاورزان توانستند کارگران را در محل جمع آوری کنند، که از آن کاملا راضی بودند.
اما کشاورزان از قیمت فروش بذر سبزیجات خود راضی نبودند.
فصلی بودن یکی از عوامل مهم است زیرا بنگلادش کشوری مبتنی بر موسمی است.
در فصل بارندگی، سیستم حمل و نقل جاده ای دچار فروپاشی می شود.
شبکه های حمل و نقل در نهایت به یک مسئله بزرگ در بازاریابی بذر تبدیل شد.
علیرغم چالشهای متعددی که با کشت و فروش بذرهای گیاهی پیش میآید، آنها میخواهند مزرعه و بازار خود را گسترش دهند.
کشاورزان و خرده فروشان تمایل دارند که به صورت نقدی تجارت کنند و بدون توجه به شرایط به تجارت خود ادامه دهند.
سیستم های توزیع بذر موجود قادر به تضمین عرضه ثابت بذر سبزیجات و میوه با قیمت های تعیین شده در سراسر کشور نیستند.
این تحقیق بر روی فرآیندهای مختلف پردازش و بازاریابی بذر سبزیجات در سه بخش از هشت بخش متمرکز بود.
این مطالعه ما را به این نتیجه می رساند که تشکیل تشکل های تعاونی برای مطالعات فنی و تبادل اطلاعات بین کشاورزان ضروری است.
قدرت چانه زنی کشاورزان در زمان خرید و فروش مواد تولیدی و رفع کمبود بودجه.
کمک و هماهنگی دولت نیز ضروری است.
همراه با آن، این یافته ها به توسعه سیستم توزیع بذر سبزیجات در بنگلادش در مطالعه بیشتر کمک می کند.
این مطالعه نشان داد که تعداد زیادی از کارگران از تولید بذر سبزیجات به مراکز جمع آوری استفاده می شدند.
توسعه زیرساخت ها یک عامل کلیدی برای جذاب و سودآور کردن تجارت بذر سبزیجات است. علاوه بر یک نهاد حاکم، ساختارهای بازاریابی جدید باید با انجمن های تعاونی قوی راه اندازی شود، که یک نهاد مستقل تحت نظارت دولت خواهد بود.