صنعت فرش ماشینی ایران و ترکیه را می توان از نظر عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فرش تولیدی، بازارهای داخلی و خارجی و … مقایسه کرد.
بارزترین تفاوت فرش ماشینی ترکیه و ایران در طراحی آنهاست.
فرش های ترک طرح های شیک و ساده ای دارند و بیشتر آن ها تک رنگ با گل های برجسته هستند.
در حالی که در فرش های ایرانی از نقش های خاص و استادانه ای مانند نقوش عرب و نیلوفر با غنچه و برگ استفاده می شود.
یکی دیگر از تفاوت های فرش ایرانی و ترکی را می توان در تعداد رنگ های استفاده شده دانست.
تعداد رنگ های مورد استفاده در فرش ماشینی ایران بسیار بیشتر از فرش های ترک است.
رنگ زمینه فرش های ترک اغلب کرم، سفید شیری و نسکافه ای است.
فرش ماشینی یکی از برجستهترین و قدرتمندترین بخشهای صنعت نساجی ایران است.
متأسفانه فرش ماشینی ایرانی در بازارهای جهانی خریدار زیادی ندارد، نه به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل اینکه محصولات ایرانی با ذائقه مردم دنیا همخوانی ندارد.
با وجود فعالان تاثیرگذار در تولید فرش ماشینی، ایرانیان هنوز از سبک های مورد علاقه کشورهای مختلف آگاهی کامل ندارند و سعی در تولید سبک های مدرن و امروزی نداشته اند.
سه شهر بزرگ در صنعت نساجی ایران
از سوی دیگر، فرش های ترک دارای طرح و بافتی هستند که با سلیقه مشتریان جهانی مطابقت دارد و مصرف کنندگان را از محصولات مختلف راضی نگه می دارد.
فرش یکی از پرطرفدارترین انواع فرش ماشینی 6 متری مشهد اردهال است که جایگاه مطلوبی در بازار پیدا کرده است.
این فرش لوکس به عنوان یکی از اجزای لوکس در دکوراسیون های مدرن و امروزی استفاده می شود اما این بدان معنا نیست که نمی توان از آن در دکوراسیون کلاسیک استفاده کرد.
اتفاقاً این فرش قابلیت تطبیق با انواع تزئینات را دارد.
لازم به ذکر است که قیمت فرش ترک بسیار کمتر از فرش های تولید شده در ایران است.
یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون منزل، هماهنگی مبلمان منزل از نظر رنگ و مد است.
هماهنگی فرش با مبلمان و پرده باعث می شود خانه مجلل و جذاب به نظر برسد.
فرش های ترکی انتخاب مناسبی برای تکمیل دکوراسیون منزل با سبک های مدرن و امروزی خواهند بود.
از طرفی فرش های ایرانی با طرح های عربی و سنتی با رنگ های تیره انتخاب را در انتخاب بقیه مبلمان محدود می کنند.
ایران پس از چین، ترکیه، هند و بلژیک پنجمین صادرکننده فرش ماشینی در جهان است.
حدود 75 درصد فرش های تولید شده در ایران مصرف داخلی و 25 درصد باقی مانده به بیش از 30 کشور جهان صادر می شود.
چین، افغانستان، پاکستان، عراق، آسیای میانه، سوئد، ژاپن، استرالیا و کانادا از مقاصد فرش تولید شده در ایران هستند.
نکته ای که در بررسی جایگاه فرش ماشینی ایران باید مورد توجه قرار گیرد، فهرست مقاصد صادراتی ایران است.
برخی از مقاصد اصلی فرش ماشینی ایران کشورهایی مانند افغانستان، عراق و پاکستان است.
اینها عمدتاً کشورهای جنگ زده یا کم خرید هستند و قالیچه هایی که به آنها صادر می شود قطعاً با نیازهای بازارهای جهانی متفاوت است.
همچنین بازارهایی مانند عراق و افغانستان از بازارهای تجاری پرریسکی هستند که ایران از حسن همجواری خود با آنها بهره می برد و توانسته بر بازارهای این کشورها تأثیر بگذارد.