مغول هایی که در قرن سیزدهم وارد ایران شدند و در شمال غربی سکونت داشتند تا حدودی مسئول فن بافندگی اردبیل هستند.
شکل گیری تجارت مدرن فرش تحت تأثیر این منطقه باستانی ایران و همچنین برخی مناطق ترکیه و ازبکستان قرار گرفت.
هر روز به قالی بافی و بافت روفرشی نیکزاد یزد ادامه می دهند.
از دیرباز سنت آنها بوده است.
قالی های اردبیل از قطعات زیبای عشایری هستند که معمولاً کیفیت قالی های شهری را دارند.
اگرچه این شهر تاریخی منشأ ایرانی دارد، اما به دلیل موقعیت مکانی آن تأثیر زیادی بر فرهنگ ترکی داشته است.
قالیهای اردبیل معمولاً دارای طرح معروف هراتی (ماهی) است که از یک مدال الماس مرکزی و سرتاسر آن ماهی کوچک تشکیل شده است.
بافندگان اردبیلی برای تأکید بر برخی نکات برجسته در طراحی، اغلب مقدار قابل توجهی ابریشم را در پرزهای پشمی می بافند.
طراحی پیچیده فرش اردبیل از ویژگی های بارز آن است.
گاهی اوقات تصور اینکه آنها در شرایط بد و بدی توسط افراد قبیله ای ساخته شده اند دشوار است.
اردبیل افزودنی باشکوه و هوشمندانه برای هر خانه ای است.
اینها فرشهای ایرانی بسیار زیبا با کیفیت و جنس عالی هستند.
نسخههای زیبای این فرشهای ایرانی که بخشی از افسانهها و افسانهها هستند، برای مجموعهداران قالی و علاقهمندان به هنرهای زیبا در نظر گرفته شده است.
فرشهای اصیل ایرانی با افزایش سن ارزش بیشتری پیدا میکنند، شاید از نظر نجومی اگر در شرایط بینظیری قرار داشته باشند و رنگهای آنها ملایمتر شود.
آنها به عنوان میراث های خانوادگی در نظر گرفته می شوند که منتقل شده اند.
در کنار طرحهای کلاسیک ایرانی (ایرانی) مانند هریز، نایین، سراپی، تبریز، کاشان، بیجار، بختیاری، ساروک و غیره، این دسته شامل چندین طرح فرش سنتی ایرانی نیز میشود که توسط اقوام کوچک کوچنشین از جمله بلوچ، قزاق، کرد، ایجاد شده است.
افشار، کارگی، ارساری و قشقایی در برخی از منزوی ترین مناطق جهان.
در برخی از مکانهای دیگر تولید فرش، تعداد انگشت شماری از طرحها و ترکیبهای رنگی خیرهکننده در حال حاضر در مقادیر کم تولید میشوند.